Billig kinesisk arbejdskraft må ikke bygge Femern-tunnelen

Til gengæld kan kinesiske långivere byde ind, som alle andre, når det kommer til finansieringen af et af Europas største bygge- og anlægsprojekter nogensinde til 40 mia. kr.

Et af Kinas største entreprenørselskaber, det statsejede CCCC (China Communications Construction Company), har henvendt sig til Femern A/S for at komme i betragtning til at bygge og finansiere Femern tunnelen:

- CCCC har præsenteret sig og fortalt, hvad deres kunnen er, og de har også en passant skrevet, at de har kompetencer til at finansiere byggeriet, siger teknisk direktør i Femern A/S Steen Lykke til Berlingske Tidende.


På andre større internationale projekter har den kinesiske metode indbefattet at tage den kinesiske arbejdskraft med sig og tilbyde total-løsninger med finansiering fra kinesiske statsbanker.  


Dette kan dog ikke lade sig gøre på Femern-projektet, hvor finansieringsdelen er adskilt fra byggeentreprisen. Det vil også være udelukket at bruge den billigere, kinesiske arbejdskraft på grund af krav om at følge dansk overenskomst. Derudover er CCCC udelukket fra at byde på projekter finansieret af Verdensbanken frem til 2017. Dette skyldes en kartel-sagsafgørelse fra 2009.


Ifølge Berlingske Tidende er kinesisk finansiering dog en klar mulighed: - Når vi på et tidspunkt skal ud på markedet og låne til anlægssummen, kan kinesiske långivere være med på lige fod med andre, siger finansdirektør Allan Christensen, Femern A/S.


Kilde: Berlingske Tidende

Læs mere på www.berlingske.dk